Vox Thomas Foto’s (USA 1965-1971)

 

Klik op een foto om te vergroten en de galerij te openen.

Vox Thomas USA (1965-1971).

De Thomas Organ Company was een dochter van de Whirlpool onderneming Warwick Electronics en produceerde orgels in hun La Sepulveda Factory in Los Angeles California. JMI verkocht Thomas orgels in de UK en als tegenprestatie werd Thomas distributeur van Vox producten in Noord-Amerika en Canada. De Amerikaanse vraag kreeg zulke proporties dat JMI de productie en het transport vanuit de UK niet meer aankon en Thomas Organ zelf  Vox versterkers ging assembleren uit Britse chassis en speakers, doch met Amerikaanse cabinets en benamingen. In 1965 verwerft Thomas Organ het recht om zelf complete Vox producten voor de Amerikaanse markt te gaan produceren en komen de eerste Amerikaanse buizenversterkers in de verkoop.  In oktober 1965 bezoekt Dick Denney het Warwick Engineering Departement om de Amerikaanse producten kritisch te beoordelen en te verbeteren.

De Amerikanen vinden buizentechniek al snel ouderwets en willen hun transistor ervaring met orgels toepassen in ontwerpen voor Solid State versterkers.  De briljante voormalige Fender engineer Sava Jacobsen kwam bij Thomas Organ in dienst en ging de Top Boost AC-30 toon kopieren in een solid state circuit.  Al in 1966 wordt volledig overgeschakeld op Solid State techniek, aanvankelijk met de eerste generatie Germanium transistors, later met de betere Silicon en FET types. Vervolgens werden vele nieuwe transistor modellen doorontwikkeld en in de markt gezet, waarbij overgegaan werd op Amerikaanse speakers van Oxford (Chicago), Jensen en Cerwin Vega. Amerikaanse Vox producten hebben een UL keurmerk, werken niet geaard op 120 volt-60 herz en vereisen dus een aanpassing naar geaard 230 volt-50 herz voor Europees gebruik. 

De transistor technologie werd gedeeld met JMI met als resultaat een Britse hybride 4- en 7 serie in 1966, gevolgd door een complete lijn Britse Solid State transistor versterkers in 1967. Vox Thomas ging na het vertrek van Tom Jennings en de verkoop van Vox UK in 1969 gestaag door met revolutionaire steeds complexer solid-state circuits, maar verloor de grip op de markt omdat toonaangevende gitaristen als Jimi Hendrix, Eric Clapton en Pete Townshend niet voor Vox solid-state maar voor buizengeluid kozen van Marshall, Hiwatt en Orange. Medio 1971 werd Vox Thomas geliquideerd.

 

Vox Thomas algemeen.

John Morgan Thomas begon in 1832 orgels te bouwen in Montreal Canada. In 1856 werkte hij als John Thomas & Sons, zijn vijf zonen vonden hun weg in de piano- en orgelbouw. De Thomas Organ werd in 1876 in Woodstock Ontario gesticht door Edward George Thomas (RIP 1891) en voorgezet door James Dunlop, vanaf 1895 als de Thomas Organ & Piano Company. In 1940 verwerft Whirpool een aanmerkelijk belang in de onderneming.  In 1956 wordt de onderneming gereorganiseerd en ontstaat de Thomas Organ Company met het hoofdkantoor in Sepulveda, Los Angeles, Californie. Investeerder Joe Benaron wordt er president. In 1979 stopt Thomas Organ maar in 1997 volgt een herstart en worden weer digitale orgels geproduceerd.

Invalid Displayed Gallery

Klik op de laatste 2 foto’s voor een lijst met de specificaties van alle Amerikaanse Vox Thomas gitaarversterkers. 

 

Vox Thomas buizenversterkers (1965).

Berkeley, Cambridge, Pacemaker,  Pathfinder en Student.

Invalid Displayed Gallery

 

Vox Thomas Solid-State versterkers (1966-1971).

 Cambridge, Pacemaker,  Pathfinder, Scorpion en Viscount Combo’s.

Invalid Displayed Gallery

 

Berkeley, Buckingham, Royal Guardsman, Beatle, Super Beatle en Series 90 Piggy-backs.

Invalid Displayed Gallery

 

Vox Thomas Bass versterkers (1965-1971).

Essex, Kensington, Sovereign en Westminster. 

Invalid Displayed Gallery

 

Echo-units, Footswitches, PA, Drumkits, Pedals en overigen.

Op de pagina Vox en Jennings Foto’s (England) staan enkele Amerikaanse Vox orgels en losse Vox onderdelen ter vergelijking samen weergegeven met soortgelijke Britse producten.

Invalid Displayed Gallery

 

 

 

Ampliphonic Series.

Vox Thomas bracht een Ampliphonic lijn met een omvang van circa 100 artikelen op de markt waarmee het mogelijk werd om de blaasinstrumenten uit dit pakket te versterken en daar effecten aan toe te voegen.

Invalid Displayed Gallery

error: Niet toegestaan !