Living Doll en Egmond.

In april 1959 werd door Cliff Richard & The Drifters in de Abbey Road Studio het grote succesnummer Living Doll opgenomen. Hank Marvin speelde in die tijd nog op zijn Antoria zonder tremolo, de Fender Stratocaster was er nog niet.

Voor de opnamen van Living Doll (en mogelijk ook Travelin’ Light) leende Hank Marvin een grote witte semi-acoustische Archtop gitaar, Hank dacht dat het een Japanse kopie van de Gretsch White Falcon was. Hank vertelt hierover in een Australische “Undercover” TV uitzending van 2007, bekijk dit interview hier: https://www.youtube.com/watch?v=jukNI4E2M8E

Daarnaast beantwoord Hank een vraag van collega Marty Wilde, gepubliceerd op:  https://www.pressreader.com/ , als volgt:

Marty Wilde asks: You played on so many of Cliff’s great records – which guitar solo gave you the greatest satisfaction?’

Hank Marvin replies:
Hi Marty! There’s a question. “[In the 60s,] we recorded 12 tracks in two days, in four sessions… There was the adrenaline rush, a certain amount of nerves – and that was the album”
One solo that has become almost an integral part of the song is the one on Living Doll. It’s not a rock ’n’ roll solo, but it was absolutely spontaneous. Again, fear and adrenaline played a huge part. Also, it wasn’t played on a Strat. A guy that we used to know down the Two Eyes had gone to France to play with Johnny Hallyday, and he came back over to London, came to Abbey Road and we had a bit of a natter: ‘Oh, we’re doing a session, blah, blah, blah.’ And he had this big guitar case with this lovely white archtop guitar that was a copy of a Gretsch White Falcon. I was still using my little Antoria.
He said,  ‘Have a play.’ By this time, we were working on Living Doll and I found, purely by chance, that if I pressed down on the tailpiece I could give it a sort of vibrato effect. So I said, ‘Can I borrow this guitar for Living Doll?’ He said, ‘Yes.’ The solo came along and I just played this doublestopped solo and everyone said, ‘That’s great.’ At the end of the tune, I did the 6th chord and I used the tailpiece to give a whammy bar effect. So while it might not be the most rock ’n’ roll solo, it gives me a lot of pleasure because it felt very musical. And there were more than three chords in it!

Uit tal van andere bronnen blijkt dat die betreffende gitaar werd geleend van Tony Harvey (1940-1993), een bevriende gitarist uit de 2I’s coffeebar. Hank en Bruce woonden nog even bij Tony’s ouders in toen zij pas in London aankwamen en nog geen eigen stek hadden. Tony Harvey begeleide veel aankomend talent in de 2 I’s bar, regelmatig samen met Jet Harris, Brian Locking, Tony Meehan en Brian Bennett.  
Tony maakte deel uit van de eerste Vince Taylor’s line up eind 1957 toen Vince aankwam uit Californie. Tony Sheridan speelde de lead, Tony Harvey rhythm, Brian Licorice Locking bass en Tony Meehan drums, maar die werd snel vervangen door Brian Bennett toen Tony Meehan naar Cliff Richard vertrok. Vanaf 1960 nam Tony de lead met groot succes over bij Vince Taylor & The Playboys.
Tony Harvey bespeelde een Nederlandse Egmond ES-57/12 CAR met 3 pickups zonder tremolo, een instrument voor veeleisende beroepsmuzikanten, dat inderdaad veel lijkt op de Gretsch White Falcon. In Nederland werd dit 3 pickup instrument o.a. gebruikt door Andy Tielman en Robbie Boekholt (Once) en het werd ook geleverd met 1 of 2 pickups onder de sub merknamen Caledonie, Wilson en Miller. Deze Millers zijn gebruikt door de voltallige Tielman Brothers. 
Meer info over Tony Harvey’s muzikale carriere is te vinden op: http://www.guitaresetbatteries.com/en/les-playboys-2/

Het boek “The Restless Generation: How Rock Music Changed the Face of 1950s Britain” vermeld dat Hank Marvin de Egmond van Tony Harvey leende voor Living Doll.
Zie hiervoor:
https://books.google.nl/books?id=5-SaAwAAQBAJ&pg=PT536&lpg=PT536&dq=tony+harvey+egmond+guitar&source=bl&ots=jyRyHK6A-8&sig=ACfU3U11m_nIMR-AZqwetw-iEphwwHyb8Q&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwjf_-3r0tfiAhUBa1AKHYIqCicQ6AEwB3oECAkQAQ#v=onepage&q=tony%20harvey%20egmond%20guitar&f=false

Uit bovenstaande bronnen mag de voorzichtige conclusie getrokken worden dat Living Doll door Hank Marvin werd ingespeeld op een Egmond ES57/12 CAR, let wel wij waren er niet bij.
Wellicht voor velen een verrassing dat deze bekende gitaarsolo werd ingespeeld op een puur Nederlands product uit het Brabantse Best.
Een gitaarmerk dat vele kennen uit hun jeugd als beginnend gitarist en dat vanaf 1935 tot 1979 vooral goedkope gitaren bouwde en daarmee wereldwijd veel jongelui aan het spelen kreeg. Dat ze daarnaast ook klasse producten maakten is hiermee wel aangetoond.

Elders op deze site tonen wij de historie en producten van dit roemruchte merk onder de rubriek “Shadows Music Gear Overig v” op de pagina “Egmond Foto’s (NL)”.

error: Niet toegestaan !